Jak przygotować organizm przed startem ?

 

2 tygodnie przed startem:
sok z buraka 500ml/ dzień + magnez 400 mg/ dzień
(może być ten w saszetkach Magnesium Sticks. Suplement diety z magnezem i substancją słodzącą XS ) – codziennie

2-4 dni przed startem
zwiększyć spożycie węglowodanów do 7-10 g/ kg masy ciała wraz ze zmniejszaniem intensywności treningów

Należy zwiększyć spożycie węglowodanów o niskiej zawartości błonnika:
chleb pszenny, makaron jasny, ryż biały, ziemniaki, bataty oraz owoce i produkty zawierające cukry proste takie jak soki.
Odpowiednią ilość węglowodanów można monitorować korzystając z aplikacji do liczenia kalorii np. FITATU na android/apple. Podczas tych kilku dni ładownia węglowodanami ważne jest, aby zwiększyć również spożycie płynów. Węglowodany zmagazynowane w postaci glikogenu wiążą wodę, dlatego normalne jest zwiększenie masy ciała o kilka kilogramów.

1 h przed wyjściem/ startem
należy zjeść normalny posiłek, w miarę możliwości lekkostrawny z ograniczeniem błonnika.

Zalecone suplementy diety – codziennie – przed i w trakcie pielgrzymki:
może być:
Omega – 3 2caps / dzień Omega-3 Complex NUTRILITE™ magnez 400 mg 1-2 / dzień w saszetkach Magnesium Sticks™ Witamina B 1 tabl. rano Witamina B Plus NUTRILITE™ Acard 1 tabl. na wieczór tylko w trakcie pielgrzymki

 

Co zapewnić naszemu organizmowi podczas drogi?

 

W trakcie pielgrzymki należy jeść mało, ale często.
Uwaga!!! Nie czekać na pojawienie się głodu tylko jeść regularnie.
Podczas aktywności odpływa krew z przewodu pokarmowego dlatego trawienie będzie utrudnione. Właśnie dlatego należy jeść systematycznie i małe porcje. Aby ułatwić pracę jelit można przyjmować posiłki w konsystencji płynnej i półpłynnej – zupy, owsianki, budynie jaglane, mięso zmiksowane, mielone bądź odżywka białkowa itp.
( może być XS™ Odżywka z białkiem serwatkowym o smaku kakaowo-czekoladowym)

Normalne jedzenie należy przeplatać suplementami
np. batonikami proteinowymi ( mogą być XS™ Batoniki proteinowe — smak czekoladowy lub smak waniliowo-karmelowy),
czy węglowodanowymi, żelami energetycznymi. Tego typu suplementy należy traktować jako dodatki, a nie jako zamienniki posiłków. Można je spożywać między posiłkami.

Opieranie diety wyłącznie na cukrach prostych może skończyć się biegunką lub wymiotami, dlatego zalecane jest normalne jedzenie, spożywane regularnie co 2h ( to jest często, ale tak ma być specjalnie po to, aby żołądek cały czas pracował na niskiej intensywności i nie można dopuszczać do okresowego przejedzenia ani do głodu), ze zmienioną konsystencją i lekkostrawne, w małych objętościach.

Systematycznie należy również się nawadniać najlepiej wodą niegazowaną wysokozmineralizowaną.
Warto 1-4 razy w ciągu dnia wypić napój z elektrolitami ( tutaj może być XS™ Napój uzupełniający poziom elektrolitów o smaku pomarańczowym).
Elektrolity można przyjmować też częściej w razie potrzeby. Szczególnie osoby, które mają tendencje do intensywnego pocenia się, będą miały zwiększone zapotrzebowanie na elektrolity i wtedy można podawać ich więcej, aby nie dopuścić do hiponatremi ( niedobór sodu we krwi), która objawia się wyczerpaniem, bólami głowy, nagłym odcięciem, mdłościami, wymiotami itp.

 

mgr Klaudia Buczek, Dietetyk, Wicemistrzyni Świata w wspinaczce

Maria Stokłosa, Konsultant Biomol-med™ i Nutrilite™

Lek. med. Marta Barlik-Rysa, Specjalista Endokrynolog, Dietetyk

Artykuł „Jak przygotować się do JG24” możesz pobrać w formacie PDF, klikając w ikonę.